Allmänt

Ferno Norden AB med orgnr. 556231-7767 driver webbutiken www.fernonorden.se. Nedan köpvillkor gäller för www.fernonorden.se.
Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall, innan bekräftelse, neka eller ändra kunds beställning om felaktiga personuppgifter och/eller kund har betalningsanmärkningar.

Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst när som helst utom i de fall beställningar är bekräftade.
All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.

Vi svarar normalt på frågor på e-mail inom 48 timmar ( arbetsdagar) från det att vi fått ditt meddelande. Detta avser frågor kring köp eller köpvillkor. Svaret skall vara personligt.

Köpvillkor

Ferno Norden AB får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Tryckfel kan finnas och därmed kan priserna ej garanteras. Betalningar på Ferno Norden AB sker med Klarna för privatpersoner och faktura till företag efter sedvanlig kreditgodkännande.

Öppet köp

Ferno Norden AB tillämpar inte öppet köp.

Betalning

Ferno Norden AB accepterar för närvarande två olika betalningsalternativ: Klarna för privatpersoner och faktura till företag. Med Klarna kan du betala antingen med kreditkort, delbetala eller faktura. Om du vill använda Klarna kan du läsa mer om det här
Vi tillämpar faktura som betalningsmetod för företag efter sedvanlig kreditprövning som görs i samband med första beställningen. 

Faktura

Företag kan erhålla möjlighet att få direktfaktura från Ferno Norden AB efter kredit överenskommelse gjorts. För konto hos oss vänligen kontakta vårt Nordiska orderkontor.

Delbetalning

Ferno Norden AB tillämpar ej delbetalning som alternativ för företag.
Privatpersoner kan erhålla delbetalning via Klarna.

Leveransvillkor

Leveranstiden är normalt ca 2–5 arbetsdagar om produkten finns i lager hos oss eller 2-7 dagar om produkten finns på centrallager hos vår leverantör. Skulle leveranstiden ta längre tid än uppskattat kommer vi att höra av oss per mail eller telefon och försöka att åtgärda problemet. Om vi ej kan åtgärda problemet inom skälig tid, har du som kund rätt till att häva ditt köp. Vi strävar alltid efter att du som kund ska få din leverans så snart som möjligt.

För leverans till privatpersoner använder vi för närvarande av Schenker Privpac. Varor aviseras med SMS och hämtas ut hos ombud.
Paket upp till 20 kg: Produkterna skickas normalt med Schenker Privpac till ditt  uthämtningsställe inom 2–5 arbetsdagar om produkten finns i lager hos oss eller 2-7 dagar om produkten finns på centrallager hos vår leverantör. Paket ligger som regel kvar i 14 dagar hos ditt ombud, sms-avisering skickas ut första dagen och påminnelsen skickas ut två dagar senare.

Större produkter levereras normalt sätt med Schenker i hela Sverige. När produkten/produkterna har anlänt till terminalen aviseras du per telefon om leveransdag samt tidsfönster. Schenker aviserar även innan leverans för att säkerställa att du är hemma. Leveransen sker på vardagar, normalt mellan kl. 08.00 och 16.00. Produkterna levereras till porten om du bor i lägenhet och fram till tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns som en lastbil kan köra. Observera att det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 4 timmar (exempelvis kl. 08.00–12.00). Vid missad leveransmottagning tas varor tillbaka till Schenker och går därefter på retur till Ferno Norden AB. För ej utlösta paket eller refuserade leveranser debiterar vi dig 300 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid i god tid meddela oss om du inte kan ta emot en vara.

Varor beställda på www.fernonorden.se levereras endast inom Sverige.

Vi reserverar oss för att lagerstatus på hemsidan kan vara fel då denna inte uppdateras automatiskt varje minut. Vänligen kontakta oss om du vill vara säker på en lagerstatus innan du beställer.

Fraktkostnad

Ferno Norden AB tillämpar för närvarande en fast fraktkostnad på 129 SEK inklusive moms till privatpersoner. vid betalning via Klarna.
Vid faktura till företag tillkommer fraktkostnad.

Avbeställning

Du kan kostnadsfritt avbeställa produkter som du har beställt, fram tills dess att produkten är levererad hem eller till ombud. Varan avbeställes lättas genom att skicka ett mail till fab@fernonorden.com, glöm inte att ange ordernummer. Pengarna sätts tillbaka på samma kontonummer som det dragits från.

Garanti

Ferno Norden AB säljer alla produkter med minst 1 års reparationsgaranti (ofta 2 år), beroende på tillverkare, kontakta oss om du är osäker. Som kund har du dock alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, oavsett tillverkare, efter det att du mottagit varan. Alla garantier gäller i Sverige. Produktgarantin gäller vid ursprungliga fel som fanns i produkten vid leverans. Om det är ett fabrikationsfel får du som kund en fri reparation alternativt en ny motsvarande produkt samt ersättning för eventuella fraktkostnader. Om garantifel inte kan konstateras p.g.a felaktig installation, handhavande eller åverkan kommer fraktkostnad samt eventuell kostnad från serviceverkstad att debiteras.

Reklamation

Ferno Norden AB följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.
Vid en eventuell tvist rekommenderar vi att du använder den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR).
Vidare hänvisar vi dig till http://www.arn.se/konsument/ för mer hjälp, alternativt kontakta dem vi post: Box 174, 101 23 Stockholm
Kontakta oss via e-post: fab@fernonorden.com 

Nedan kan du läsa om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal, en trygghet för dig som självklart gäller här. Om du ångrar ett köp kan du använda dig av konsumentverkets ångerblankett.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

När du köper något på Internet, postorder, TV-shop och telefon har du inte samma möjlighet att granska det du köper som när du handlar i en butik. Därför har du möjlighet att inom 14 dagar, efter du mottagit varan, ångra ditt köp. När du ångrar köpet ska du meddela säljaren att du ångrar köpet och lämna tillbaka det du har köpt till säljaren. Du ska meddela säljaren att du ångrar dig inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Efter du har meddelat säljaren har du sedan 14 dagar på dig att returnera varan, eller tillföra bevis på att varan har återsänts.

Information om ångerrätten före köp

Säljaren ska ge dig information om ångerrätten innan du köper en vara eller tjänst. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja ångerrätten.

Information om ångerrätten efter köp

Efter köpet ska du återigen få information om ångerrätten. Du ska få informationen på ett varaktigt sätt, till exempel på papper eller i ett e-postmeddelande. Du ska också få information om vart du ska vända dig för att använda din ångerätt.

När börjar ångerrätten gälla?

Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har du i stället ett års ångerrätt. När du ångrar ett köp måste du alltid meddela säljaren. Returfrakt betalas av kunden.

Undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Detta betyder att du har rätt till att öppna förpackningen för att undersöka, och använda varan, men du får ej felbehandla varan eller använda den på ett ovårdat sätt. I de fall varan kommer i kartong, transparent förpackning, öppnas varuförpackningen varsamt. Ferno Norden AB har rätten till avdrag på återbetalning om varan inte bedöms vara i väsentligt oförändrat skick. Sådant avdrag kan uppgå till varans totala pris. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

Produkter

Till samtliga våra produkter medföljer bruksanvisning. 

Returfrakten

Som konsument ansvarar du för kostnaden samt risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkter skadas eller kommer bort under frakt. Vi rekommenderar därför rekommenderad försändelse och att du tecknar en försäkring för varans värde med speditören.

Vi kan också, om du beställer denna tjänst via vår kundservice returnera din beställning via oss mot en avgift för returkostnad och hantering. OBS, du som kund står för att varan är väl emballerad vid retur.

Återbetalning

När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 14 dagar från att säljaren har tagit emot meddelandet. Du som kund kan dock behöva vänta tills varan har kommit åter eller tills du har lämnat bevis på att varan har återsänts. På det belopp som skall återbetalas har säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med ursprungligt värde, om och i den mån en sådan värdeminskning beror på att kunden hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Vid reklamation sker återbetalning inom skälig tid utan onödigt dröjsmål.

När du inte har ångerrätt

Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade varor om plomberingen är obruten. Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Kampanjer

Kampanjer och utförsäljningar gäller endast tills lagret är slut, alternativt till angivet datum om det finns specificerat.

Cookiescript_new