Allmänt

Ferno Norden AB ( nedan kallad säljaren) med orgnr. 556231-7767 driver webbutiken www.fernonorden.se. Nedan köpvillkor gäller för denna websida. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall, innan bekräftelse, neka eller ändra kunds beställning om felaktiga personuppgifter och/eller kund har betalningsanmärkningar.
Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst utom i de fall beställningar är bekräftade.
All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.
Vi svarar normalt på frågor på e-mail inom 2 arbetsdagar från det att vi fått ditt meddelande. Detta avser frågor kring köp eller köpvillkor. 

Köpvillkor

Ferno Norden AB får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Tryckfel kan finnas och därmed kan priserna ej garanteras. Betalningar på Ferno Norden AB sker med Klarna för privatpersoner inklusive moms och faktura till företag exklusive moms efter sedvanlig kreditgodkännande. Alla priser är noterade i svenska kronor SEK.
Vi skiljer på villkoren mellan privatpersoner (Klarna) och företagskunder (faktura).

Öppet köp

Ferno Norden AB tillämpar inte öppet köp.

Betalning

Ferno Norden AB accepterar för närvarande två olika betalningsalternativ: Klarna för privatpersoner och faktura till företag.

Privat: Med Klarna kan du betala antingen med kreditkort, delbetala eller faktura. Om du vill använda Klarna kan du läsa mer om det här

Företag: Vi tillämpar faktura som betalningsmetod för företag efter sedvanlig kreditprövning som görs i samband med första beställningen. 

Faktura

Företag: kan erhålla möjlighet att få faktura från Ferno Norden AB efter kredit överenskommelse gjorts. Kredittid är 10 dagar netto. För konto hos oss vänligen
kontakta vårt orderkontor.

Delbetalning

Privat: Privatpersoner kan erhålla delbetalning via Klarna.

Företag: Ferno Norden AB tillämpar ej delbetalning som alternativ för företag.

Leveransvillkor

Privat: Leveranstiden är normalt ca 2–5 arbetsdagar om produkten finns i lager hos oss eller 4-14 dagar om produkten finns på centrallager hos vår leverantör. Vi strävar alltid efter att du som kund ska få din leverans så snart som möjligt.
Vi väljer det fraktbolag som ger bäst förutsättningar för din leverans (Schenker, DHL, TNT, Posten etc)
För ej utlösta paket eller refuserade leveranser debiterar vi dig 300 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid i god tid meddela oss om du inte kan ta emot en vara. Varor beställda på www.fernonorden.se levereras endast inom Sverige.

Företag: För företag gäller DAP, vi väljer det fraktbolag som ger bäst förutsättningar för din leverans (Schenker, DHL, TNT, Posten etc). 
Leveranstider för företag är normalt 2-14 dagar på basvaror. Observera att flera produkter i vårt sortiment är beställningsvaror som produceras efter order. Kontakta alltid oss för kontroll av aktuell status.  

Fraktkostnad

Privat: Privatpersoner har en fast fraktkostnad vid betalning via Klarna. För närvarande 
75 SEK inklusive moms.

Företag: Företagskunder debiteras faktiskt fraktkostnad enligt bolagens tariff. 

Avbeställning

Privat: Du kan kostnadsfritt avbeställa produkter som du har beställt, fram tills dess att produkten är levererad hem eller till ombud. Varan avbeställes lättas genom att skicka ett mail till fab@fernonorden.com, glöm inte att ange ordernummer. Pengarna sätts tillbaka på samma kontonummer som det dragits från.

Företag: Företag kan som regel inte avbeställa, beställning räknas som köp. Vid eventuell av oss godkänd retur tas en avgift ut på 10% av det totala värdet.

Garanti

Alla våra produkter omfattas av garanti, normalt är garantitiden 1 år på konstruktionsfel etc.
Förslitningsvaror och förbrukningsvaror som t.ex. remmar, hjul och handtag omfattas inte av garanti. Flera av våra produkter har utökad garanti som till exempel på vissa av våra Vakuumprodukter som kan ha upp till 3 års garanti eller våra varningsljus från Whelen som har 5 års garanti på elektroniken. Kontakta gärna oss för att diskutera garanti på just den produkt du är intresserad av.

Särskilda villkor för produkter som monteras av typen bårar och varningsljus. 
Garantin gäller endast produkter som har installerats i enlighet med våra installationsanvisningar. 
Garanti gäller inte följande: 
• Fel monterad produkt 
• Fel kopplad produkt 
• Monteringsåverkan på produkt som ej är förenlig med bifogad bruksanvisning 
• Fel uppkomna pga. att man ej följt skötselråden/service/dagligkontroll 
• Fel uppkomna pga. yttre våld 
• Linser/förslitningsdelar 
Det är inte ett garantiärende om fukt/imma förekommer på produkten och den i övrigt fungerar som den är avsedd. Vid av oss godkänd garanti ersätts kunden med lagad eller helt ny produkt kostnadsfritt. Vi ersätter inte ev. merkostnader som kan uppstå i tiden då produkten undersöks, eventuella monteringskostnader, fraktkostnader eller andra kringkostnader. Garantin gäller endast produkten.

Reklamation

Privat: Ferno Norden AB följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist. Vid en eventuell tvist rekommenderar vi att du använder den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR). Vidare hänvisar vi dig till http://www.arn.se/konsument/ för mer hjälp, alternativt kontakta dem vi post: Box 174, 101 23 Stockholm. Kontakta oss via e-post: fab@fernonorden.com 
Vid reklamation sker återbetalning inom skälig tid utan onödigt dröjsmål.

Företag: Synliga skador måste reklameras  direkt vid mottagning till speditör /frakltbolag. Görs inte detta kan vi ej ersätta fraktskadat gods.Om det är fel på produkten skall du kontakta oss och ange felet så snart som möjligt efter att varan tagits emot, dock senast efter 8 dagar. Vi anger hur du ska returnera den felaktiga varan. Ange det returnummer du får av oss på ditt paket. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal.
Retur får inte ske mot postförskott. 

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Privat: Nedan kan du läsa om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal, en trygghet för dig som självklart gäller här. Om du ångrar ett köp kan du använda dig av konsumentverkets ångerblankett.
 
När du köper något på Internet, postorder, TV-shop och telefon har du inte samma möjlighet att granska det du köper som när du handlar i en butik. Därför har du möjlighet att inom 14 dagar, efter du mottagit varan, ångra ditt köp. När du ångrar köpet ska du meddela säljaren att du ångrar köpet och lämna tillbaka det du har köpt till säljaren. Du ska meddela säljaren att du ångrar dig inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Efter du har meddelat säljaren har du sedan 14 dagar på dig att returnera varan, eller tillföra bevis på att varan har återsänts.

Information om ångerrätten före köp

Privat: Säljaren ska ge dig information om ångerrätten innan du köper en vara eller tjänst. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja ångerrätten.

Information om ångerrätten efter köp

Privat: Efter köpet ska du återigen få information om ångerrätten. Du ska få informationen på ett varaktigt sätt, till exempel på papper eller i ett e-postmeddelande. Du ska också få information om vart du ska vända dig för att använda din ångerätt.

När börjar ångerrätten gälla?

Privat: Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan. När du ångrar ett köp måste du alltid meddela säljaren. Returfrakt betalas av kunden.

Företag: Företag har inte ångerrätt, beställning räknas som köp. Vid eventuell av oss godkänd retur tas en avgift ut på 10% av det totala värdet 

Undersöka varan

Privat: Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ferno Norden AB har rätten till avdrag på återbetalning om varan inte bedöms vara i väsentligt oförändrat skick. Sådant avdrag kan uppgå till varans totala pris. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

Företag: Om varan är skadad, meddela detta direkt till speditören om detta är möjligt, i övrigt om en vara är felaktig eller felexpedierad skall du kontakta oss och ange felet så snart som möjligt efter att varan tagits emot, dock senast efter 8 dagar. Vi anger hur du ska returnera den felaktiga varan. Ange det returnummer du får av oss på ditt paket. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal. Retur får inte ske mot postförskott. Du kan välja att få en ny vara eller pengarna tillbaka.

Returfrakten

Som kund ansvarar du för kostnaden samt risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkter skadas eller kommer bort under frakt. Vi rekommenderar därför rekommenderad försändelse och att du tecknar en försäkring för varans värde med speditören. Vi kan också, om du beställer denna tjänst via vår kundservice returnera din beställning via oss mot en avgift för returkostnad och hantering. OBS, du som kund står för att varan är väl emballerad vid retur.

Återbetalning

Privat: När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 14 dagar från att säljaren har tagit emot meddelandet. Du som kund kan dock behöva vänta tills varan har kommit åter eller tills du har lämnat bevis på att varan har återsänts. På det belopp som skall återbetalas har säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med ursprungligt värde, om och i den mån en sådan värdeminskning beror på att kunden hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Vid reklamation sker återbetalning inom skälig tid utan onödigt dröjsmål.

När du inte har ångerrätt

Privat: Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade varor om plomberingen är obruten. Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Företag: Företag har ingen ångerrätt. 

Kampanjer

Kampanjer och utförsäljningar gäller endast tills lagret är slut, alternativt till angivet datum om det finns specificerat. Kan ej kombineras med övriga rabatter och avtal. 

Cookiescript_new